2006. évi Formula 1 szabályváltozások
Az időmérőt három részben bonyolítják le: az első negyedórában az összes kocsi a pályán lesz, az öt leglassabb kiesik, és a következő tizenöt percben a maradék tizenöt folytathatja. Az újabb öt leggyengébbnek a végén be kell fejeznie a körözést, és további húsz percben a legjobb tíz folyamatosan mehet. Aki a legjobb időt futja, azé lesz az első kocka. A hivatalos edzés után már nem lehet tankolni, sem kereket cserélni, a versenyt pontosan azzal a géppel kell kezdeni, mint amilyennel befejezték a kvalifikációt.
A FIA kihirdette 2008-as szabálytervezetét
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerda délután hivatalos közleményében fedte fel költségcsökkentő terveit a 2008-as idényre vonatkozóan, miután maga az elnök, Max Mosley is aggodalmát fejezte ki az égbeszökő költségek miatt.
Azok után, hogy több alkalommal is leültek a csapatokkal, illetve az AMD közreműködésével az idei évben egy átfogó közvélemény kutatást végeztek a rajongók körében, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azt a célt tűzte ki maga elé, hogy akár egy független csapat is eredményes lehessen a királykategóriában, nem több, mint évi 100 millió dolláros költségvetéssel.
Ennek érdekében az irányító testület mindenképpen tiltólistára szeretné helyezni a drága technológiák alkalmazását, be szeretné vezetni a nagy vitát kavart CDG szárnytopográfiát, fordulatszám szabályozott erőforrásokat, egységes ECU-t, illetve szélesebb slick gumikat kíván alkalmazni a jövőben.
„Az igazi vita a Formula-1-ben nem a sport irányítása, vagy a FOM által a csapatoknak fizetett pénzösszeg miatt alakult ki, sokkal inkább a költségek egekbe szökése volt a kirobbantója” – mondta Mosley.
„A Világbajnokságot olyan útra kell terelni, hogy az a független csapatoknak se okozzon anyagi nehézséget. Ezzel ellentétben azonban két vagy három nagyvállalat minden pénzt megad azért, hogy megszerezze a bajnoki címet. Ez a hozzáállás hatalmas kárt okoz a sportban, melynek korábban már szemtanúi lehettünk az amerikai IRL sorozatba. Nem szeretnénk, ha ez a Formula-1-ben megismétlődne.”
„Egy nagyvállalat annyi pénzt költ a Formula-1-re, mint amennyi éves bevételének a fele. Ez tarthatatlan állapot, melyre a befektetők is egy idő után fel fognak figyelni.”
A technikai szabályzat megváltoztatásán felül a Nemzetközi Automobil Szövetség bízik benne, hogy a sportszabályokon is alakíthatnak majd. Terveik közt szerepet az egy beszállítós rendszer mellett a három versenyhétvégés motorok, a négy versenyhétvégés váltóművek bevezetése, illetve a súlybüntetés azoknak, akik idő előtt új erőforrást és váltót tesznek autójukba.
A Nemzetközi Automobil Szövetség további költségcsökkentő megoldásokat kíván bevezetni a 2009-es idénytől. Ezek között szerepel, hogy egy csapat a szezon során maximum csak kétszer végezhet el komolyabb módosítást karosszériáján, illetve minden versenygépben lennie kell egy energiatároló és hibrid rendszernek.
Az irányító testület a 2008-as idénytől viszont engedélyezni fogja a karosszériák, illetve különféle komponensek adás-vételét, miután érvényét veszti a jelenleg is hatályban lévő Concorde Egyezmény.
A 2008-as főbb szabálymódosítások összefoglalása
- Az olyan új technológiák, melyekkel egy csapat az adott évben előnybe kerülhet, ám azokat a többiek a következő szezonban komoly fejlesztések árán szintén megvalósítják, az adott idény után tiltólistára kerülnek.
Oka: Költségek csökkentése. Ezzel a feltaláló csapat komoly előnyre tehet szert egy évig, ám megakadályozza, hogy a riválisok hatalmas összegeket fordítva a kutatásra, ugyanolyan technológiai szintet érjenek el, és újból visszaálljon a relatíve azonos helyzet.
- A hátsó szárny két részre szakad. Oka: A kutatások igazolták, hogy ezzel nem keletkezik komoly szélárnyék az autók mögött, így a követő autó sokkal jobban tud teljesíteni, mellyel az előzés könnyebben kivitelezhető.
- Olyan változtatások a karosszérián, melyek csökkentik a leszorítóerőt, miközben a légellenállás azonos szinten marad, mellyel elkerülhetik, hogy a kanyarsebesség a későbbi években se haladja meg a 2006-os szintet.
Oka: Biztonság. - A karosszéria első részének oly módon való megváltoztatása, mellyel az autó a forgalomban jobban viselkedik.
Oka: Az előzés elősegítése. - Korlátozás az aerodinamikai kutatás egyes „érdekes” területein.
Oka: Költségek csökkentése. - A minimum súlyhatár 605 kilogrammról 550 kilogrammra csökkentése.
Oka: Kirekeszteni azokat a költségeket, melyeket a csapatok a borzasztóan drága, nagy sűrűségű, egyenként 55kilogrammos ballasztokra költenek, amik szállítása sem jár anyagi veszteség nélkül. Emellett az autók sokkal biztonságosabbak lesznek az extra súly nélkül.
- A csapatokkal való egyeztetés függvényében a motorok 19.000, esetleg 20.000 fordulat/percre korlátozása. Oka: A költségek csökkentése, illetve a Formula közelítése az utcai autóknál használt technológiához.
- Egységes motor- és váltóelektronika bevezetése a Formula-1-ben. Oka: A költségek csökkentése, a vezetést segítő elektronikai eszközök, mint például a kipörgésgátló betiltása, valamint a FIA azon privilégiuma, hogy figyelemmel kísérheti a motor használatát és a teszteken megtett kilométerek számát.
- Az áttételek minimális sűrűsége 12mm kell legyen. Oka: A költségek csökkentése mellett a robosztusabb, strapabíróbb váltók megjelenése.
- A guminyomás versenyző által való változtatása vezetés közben. Oka: Biztonság, különösen a biztonsági autós periódusok alatt.
- A kerekek maximális átmérője elöl 640mm-re, hátul pedig 710mm-re növelése, míg a maximális szélesség elöl 365mm-re, hátul pedig 460mm-re való növelése slick gumikat alkalmazva. Oka: A mechanikai tapadás növelése, mely valamelyest kompenzálja az aerodinamikai leszorítóerő csökkenését az előzések elősegítése érdekében.
- Csak engedélyezett anyagok felhasználása az autók építésénél. Oka: A költségek csökkentése.
- Az üzemanyagnak legalább az 5.75 százaléka biológiai eredetű kell legyen. Oka: Hogy az üzemanyagok terén is egyre jobban közelítsen a sport a közúti autók technológiájához.
2009
- 2009-től minden egyes csapat maximum két alkalommal változtathat autójának karosszériáján a szezon során. Oka: A költségek csökkentése. Vannak olyan elképzelések is, hogy a 2009-es idénytől bevezetik az energiatároló, és hibrid rendszerek alkalmazását a Formula-1-ben, ám ezen változtatásokat mindenképpen úgy akarják megoldani, hogy az ne jelentsen többletköltséget a csapatok számára.
A Sportszabályzat változásai
A technikai szabályzatban való változtatások mellett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a sportszabályokban is módosításokat szeretne elvégezni a 2008-as idényre vonatkozóan. Ezeket a javaslatokat azonban még a 2006. március 22-én ülésező Motorsport Világtanács előtt érvényesíteni kell.
Íme a tartalom: - 2008-tól csak egy gumiszállító maradhat - Egy motornak három versenyhétvégét kell kibírnia - Egy váltóműnek négy versenyhétvégét kell kibírnia - Súlybüntetés az idő előtti motor-, illetve váltócseréért - Tesztkorlátozások - Egy versenyhétvégén maximálisan csapatonként két autó vehető igénybe - A 2008-as nevezés első, illetve utolsó napjának kihirdetése
A 2008-as Concorde Egyezményből törölnék azokat a megszorításokat, melyek miatt a csapatok nem kereskedhetnek szabadon a karosszériáikkal, illetve az egyéb komponenseikkel.
|