Old Motors 2.
A Simsonok megismerésével folytatjuk!
Simson S50N
Bartha Zoltán
Ezt a típust 1975-tõl 1984-ig gyártották. Felismerhetõ a horpad (amúgy szerintem szép) tankról, és a hengerfej 45 fokban megtört hûtõbordáiról. Bár napjainkban ritka a teljesen átalakításmentes eredeti példány, de azért fellelhetõek. A motor kétütemû egyhengeres 49,6 ccm-es, résvezérelt, léghûtéses hajtómû, 9,5:1-es kompresszióval. A maximális 3,6 lóerejét 5500-as percenkénti fordulaton adja le, 5Nm-es nyomátékát pedig 4800-as fordulaton. Csak háromsebességes váltóval készült, utólag sem lehet negyedik fokozatot beépíteni. Elektromos hálózata 6V-os, gyújtása megszakítós, akkumlátor, irányjelzõ nincs.
A motorra ülve kényelmesen érezzük magunkat (170cm-rel), minden, ami kézre eshet kézreesik. Hidegindításra mindig szükség van, fél napos állás után, de a téli pihenõ után is elsõre indul. A motor hidegen kicsit füstöl, de ez 2-3 perc múlva miután bemelegedett teljesen elmúlik. Az én Mitas gumijaim viszonylag jól tapadnak és rendesen be tudnak melegedni, használattól függetlenül. Dönteni is lehet egyész jól a motort a lábtaróig, de nem tanácsos eddig, mert esés lehet a vége. A dobfékek a mentetteljesítményhez mérten jól fognak, de ez gyakran beállítás kérdése, mint sok minden. A motor alacsony fordulaton is jól használható (szeretek néha öregurasan menni), de ez hosszútávon nem tesz jót, idõnként legalább közepes fordulatig meg kell forgatni. Nekem most 2 litert fogyaszt 100km-en 1:50-es keverékkel, mert 67-es fõfúvóka van rajta (és nem is hajtom agyon). Ez a 9,5 literes tankkal úgy 470 km-es hatótávot jelent, bár én 7 liternél sosem raktam bele többet. A tartalékot én egyszer 18km-en keresztül voltam kénytelen használni, és szerintem még egy jó darabig elég lett volna. Ezelõtt 72-es fõfúvóka volt és ilyenkor nehezen ment 3 liter alá a fogyasztás. Érdekes, hogy szinte semmilyen változást nem érdezni a menetteljesítményben, talán csak annyit, hogy 50-55-tõl nehezen gyorsul. Én egy foggal nagyobb lánckereket raktam elõre (15-öst), így a mérõ szerinti 45-ös tempó valójában 50-nek felel meg. A hármas fokozatot sík úton, nem tudja kiforogni, de ez talán nem is baj. A motoron semmilyen tuning nincs, a végsebessége így is eléri sík úton szélcsendben a 67km/h-t, de egyszer egy nagy lejtõn kiforogta a mérõ szerinti 80-at is. Úgy 50-es tempóval (45-ös mérõ szerint) szépen el lehet menni hosszú távon (igaz, a kresz szerint csak 40-nel szabad) és ilyenkor a legkedvezõbbek a fogyasztási és terhelési adatok, meg azért haladsz is. A futómûve és a kezelhetõsége is ilyenkor még teljesen stabil.
Nyáron nagy melegben hosszabb út után (1-1,5 óra), hajlamos volt a túlmelegedésre a karburátor, ilyenkor egy idõ után mindenképpen leállt és nem lehetett beindítani. Úgy 15-20 perc elteltével - mindegy, hogy közben pihentem vagy toltam hazafelé a motort - mindig elindult és problémamentesen ment hazáig. Szerencsére ez a probléma a fúvókacserével teljesen megszûnt, úgyhogy már teljesen üzembiztos és megbízható. Amúgy 1-1,5 óra után jól fog esni a megállás, mert ilyenkor már érezzük a hátunkat. Ha valamit viszünk magunkkal akkor azt hátizsákban kell, de, ha van a zsebben vagy az övtáskában egy 13-as kulcs, akkor a légszûrõház mellé is befér néhány dolgot. Ha nem muszáj, vagy nem vagyunk a sötétedés utáni motorozás megszállottjai, kerüljük a motorozást sötétben, mivel a világítása inkább csak arra jó, hogy lássanak téged (de arra eléggé). Inkább csak 30-cal menjünk olyankor. Persze át lehetne alakítani az elektromos rendszert 12V-osra, hogy jobb legyen, de akkor már nem lenne eredeti, én meg amúgy sem-igen használom sötétedés után. Az elsõ teleszkóp nagyobb gödröknél - amik a szemünk elõl cselesen el vannak rejtve - felüt, ami elég rossz (a gyomrodnak is), fõleg, ha az anyag el van öregedve. Nekem egyszer valahogy "kijött" a csavar és tönkretette a bak menetét, úgyhogy cserélni kellett. A hátsó viszont kellemsen puha, nincs rá panasz. A hangja alacsony fordulaton szép, mélyebb duruzsolás, de a legszebb, mikor kb. 1500-2000-res fordulatnál motorfékezel (itt már nem gond).
Az éves fenntartása eddig 1800 Ft biztostás volt évente, de most 3800 Ft körülre emelték. Kár, hogy nem tudom, hogy pontosan milyen évjáratú, mert a 25 évnél öregebb motorokra sokkal olcsóbb. De 2009-re (ha még akkor is lesz ez az "akció") már mindegy lesz, ugyanis akkorra már mindenképpen meghaladja a 25 évet a kora. Ha rendszeresen karbantartod, - ami kis kiadásokkal jár (a fúvóka 100 Ft volt), de valamikor csak az évente szükséges olajcserébõl, karburátor- és gyertyatisztításból - akkor sokáig megbízható és jó motorod lesz, amiben sok örömöd lesz. |