Soha ennyi változás nem történt még a Forma-1-ben. Gyengébbek lesznek ugyan a motorok, de izgalmasabb lesz az időmérő és ismét engedélyezik a kerékcserét. A Magyar Nagydíjat újra augusztusban rendezik. |
|
Hétvégén beindul a nagyüzem, megkezdődik a 2006-os Forma-1-es idény, az 57. világbajnoki sorozat. Az előzetesen tervezett tizenkilenc helyett csak tizennyolc futamot rendeznek, miután a Belga Nagydíj szervezői visszaléptek, mert nem tudják biztosítani az előírt feltételeket. Tíz év után idén nem Ausztráliában kezdődik az évad, hanem Bahrein ad majd otthont az első futamnak. A változtatást az ausztrál futam szervezői kérték, mivel ütközött volna az ugyanitt rendezett Nemzeti Játékokkal. |
A Super Aguri érkezésével idén ismét 11 csapat lesz a Forma-1-ben Az egyik legerősebb igazolás Barrichello-é a Hondához Visszatér a kerékcsere a versenyekre, ami segítheti a Bridgestone csapatait
Új időpontra került a Magyar Nagydíj is, jövőre ismét augusztusban, ezúttal 6-án, a háromhetes nyári szünet előtt köröznek nálunk a sztárok. Három futamot is érint a németországi labdarugó világbajnokság, ám a szervezőknek sikerült egymáshoz igazítani a két eseményt, ezért senki nem marad le semmiről.
Gyengülnek az autók
2006-ra több területen is megváltoznak az autók, az idei szezonban új szabályok érvényesek a motorokra, a kerekekre és az időmérőkre is. A szezon legfontosabb újdonsága, hogy 2,4 literes V8-as motorok váltják fel a tavalyi tízhengereseket, ám lefojtva azok is tovább használhatók. A gyengébb teljesítmény miatt a pilótáknak nehezebb dolguk lesz. A kisebb hibák okozta időveszteséget sokkal nehezebb lesz ledolgozni.
Az új szabályok szerint át kellett alakítani az autók légterelőit, de a mérnökök állítják, így is sikerült visszaszerezniük az elvesztett leszorítóerőt. Az első tesztek alapján a kanyarsebesség nem változik majd lényegesen, de az egyenesekben átlagosan 10-15 km/h-val csökken a tempó.
Új gumiszabály
Egyetlen szezont élt a kerékcserét tiltó szabály, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) el is törölte a sokat kritizált, értelmetlen előírást. Ezzel természetesen a biztonság is nő, és a boxkiállások miatt a nézők számára is izgalmasabbak lesznek a futamok. A kerékcserék engedélyezésével pedig a csapatok nagyobb mozgásteret kaptak a versenystratégia kidolgozásában.
Idén több csapat vált abroncsot, így kiegyenlítődik a Michelin-Bridgestone csata. Előbbivel a Renault, a McLaren, a Honda, a BMW, a Red Bull és a Toro Rosso versenyez majd. Utóbbi abroncsait a Midland, a Williams, a Ferrari, a Toyota és a Super Aguri alkalmazza. 2007-ben tovább szűkül a különbség a csapatok között, akkor már a Bridgestone szállítja az összes versenyautó abroncsait.
Alapjaiban változnak meg az időmérők
Az első negyedórában valamennyi versenyautó körözhet a pályán, majd a hat leglassúbbat a rajtrács 17-22. helyére rangsorolják. Öt perc szünet után a többiek, azaz 16-an újra birtokba vehetik a ringet, de csak újabb 15 percre. Az ekkor nyújtott teljesítményük alapján a leglassúbb hat versenyautóé a 11-16. rajtkocka. A kvalifikációban maradó 10 pilóta az utolsó 20 percben küzd meg a startpozíciókért. Ezzel valóban izgalmas lehet az időmérő.
Alonso házon belülről kaphat konkurenciát 2006-ra A Toyota 2006-ban már a győzelemre készül A tesztek első részén problémákkal külzdött a McLaren, de jelentősen felgyorsultak
Idén ismét 11 csapat 22 autója lesz a rajtrácson, három új pilóta is bemutatkozik. Honda motorokkal és az Arrows csapat 2002-es autójából épített kasztnival indul a világbajnoki sorozat teljesen új csapata, a Super Aguri. Versenyzői poszton is japán a gárda, a Hondától távozó Tacuma Sato mellé Yuji Ide-t szerződtették le.
A Ferrariidén is Michael Schumacherre építi csapatát, aki nyilvánvalóvá tette, hogy elvárásaiban versenyképes autó szerepel, amivel visszaszerezheti elvesztett bajnoki címét. Ettől függhet, hogy marad-e 2007-ben is az olaszoknál. A német pilóta mellett Felipe Massa kap versenyautót a Ferraritól. Barrichello a Hondához igazol, aki a Ferrarinál szerzett tapasztalatai miatt ér aranyat.
A McLaren háza táján a legnagyobb hír, hogy Fernando Alonso 2007-től a csapatnál versenyez, illetve az, hogy elvesztették technikai igazgatójukat, Adrian Newey-t. Ő a Red Bullhoz megy, ahol Newey mellett több mint 20 új szakember kap lehetőséget.
Fernando Alonso utolsó évét tölti a Renault-nál, csapattársa változatlanul Giancarlo Fisichella, aki szeretné letaszítani a trónról csapattársát. Izgalmas csata várható kettejük között, Alonso utolsó évét a Renault-nál győzelemmel szeretné megünnepelni.
Középmezőny
A BMW elhagyta a Williams csapatot és a Sauber felvásárlásával immár önállóan vesz részt a világbajnokságon, BMW Sauber néven. Vitték magukkal Nick Heidfeldet, de megtartották Jacques Villeneuve-öt, akit korábbi szerződése a Sauberhez kötött.
Nem feltétlenül biztos, hogy a váltás gyengíti a Williams-t, hiszen a csapatot jövőre a legendás Cosworth látja el motorokkal. Náluk marad Mark Webber és leigazolták a GP2 széria bajnokát, Nico Rosberget.
A Honda teljes egészében kivásárolta a BAR részvényeit , így önálló csapattal vág neki 2006-nak. Egyértelmű céljuk a világbajnoki cél megszerzése. Barrichello mellett ebben Jenson Button segítségét várják, akit élő Williams szerzősédéből vásároltak ki.
Ötödik éve vesz részt az Forma-1 Világbajnokságban a Toyota, amely tavaly már többször az élmezőnyben autózott és megszerezte első dobogós helyeit. Idénre szeretnének előrébb lépni és futamot nyerni. A pilóták nem változnak, Jarno Trulli és Ralf Schumacher küzd a futamgyőzelemért. Nem szabad megfeledkezi Mike Gascoyne technikai igazgató zsenialitásáról sem.
A hátsók
Miután Dietrich Mateschitz multicsilliárdos tavaly megvette a Jaguart és létrehozta a Red Bullt, idén újabb csapatot zsebelt be. Lenyelte a Minardit, amiből a Toro Rosso csapat kelt életre. Ezzel az osztrák milliárdos két csapattal lesz ott a Forma-1-ben. Náluk a fő csapatban David Coulthard és Christian Klien versenyez, az ex-Minardi autókban Vitantonio Liuzzi és Scott Speed kap szerepet. Utóbbi 13 éve az első amerikai versenyző a Forma-1-ben, honfitársai közül utoljára Michael Andretti vezetett a száguldó cirkuszban.
A Toro Rosso-t 2006-ban Gerhard Berger is segíti, a Red Bullt pedig a McLarentől elcsábított Adrian Newey erősíti.
A Jordant Alexander Schnaider még 2004 végén vette meg, de új névvel - Midland - és teljesen új autóval idén szállnak versenybe először. Náluk Christijan Albers és Tiago Monteiro ülhet a versenyautóba, utóbbi már tavaly is a csapatnál volt, míg a holland versenyző a Minarditól érkezett.
Ki nyer idén?
Nehéz lenne az első tesztek alapján megtippelni, melyik csapat vagy melyik versenyző domboríthat idén a Forma-1. A szabályváltozások, és az új autók mind-mind nehezítik a becslést. Ami látszik, hogy a Honda rendkívül gyors és várhatóan az egyik esélyese a bahreini futamnak. Ezen a versenyen a Renault lehet a legnagyobb ellenfelük, a francia autó megbízható és elég gyors.
Elképzelhető, hogy a tavalyi évhez hasonlóan a 2006-os idényt is lassan kezdi a McLaren, hiszen a tesztek alkalmával sokat küzdöttek a technikával, az új V8-as motorok nem muzsikáltak túl jól. A pilóták is panaszkodtak, bár a legutóbbi teszteken már jobban ment nekik.
A Ferrari háza táján mindenki a világbajnoki cím visszaszerzéséről beszél, ám azt is mondták, hogy az első versenyen nem feltétlenül ők lesznek a favoritok. A Ferrarinak a tesztek során a megbízhatósággal akadt gondja, pedig korábban ez volt fő erősségük.
A Cosworth motoroknak köszönhetően, a Williams-t sem szabad leírni. A csapat irigylésre méltó erőforrásokat kapott a motorgyártó cégtől. A tesztek során a padockban mindenki áradozott ezekről a motorokról, amik akár futamgyőzelmekhez is segíthetik a brit csapatot. Sőt, a Williams új, szupergyors kapcsolású váltót tervezett, ami körönként 0,4 másodpercet gyorsított a kocsin. A Toyotát és a Red Bullt sem szabad leírni.
Nehéz megmondani, kié lehet az év végén a trófea, ám tippelni mindenképpen érdemes. A vezess.hu világbajnok jelöltje 2006-ra: Fernando Alonso. |