Old Motors - 1. rész
Az első részbe a Pannónia motor leírása került be.
Műszaki adatok |
A figyelmes olvasónak bizonyára feltűnt, hogy a fent ismertetett Triál típus blokkját valamikor krosszozásra használták. Erre utal a módosított főtengely, a "rövid" primer áttétel, a bordára csatlakozó kis lánckerék, a lecserélt ötrugós kuplung és a "megpiszkált" henger. Nem volt viszont rajta a krosszra jellemző fix (gumibetét nélküli) felcsavarozott lánckerékagy, és a "karosszéria" sem a krosszé. Tehát a motor kissé "öszvér" - csúnya szóval élve -, de ez az igazság.
Mindenesetre a széria Triálokban teljesen széria T5 főtengely volt, utcai primer áttétel, ékes rögzítésű kis lánckerék és négyrugós széria kuplung, és nem egyedileg továbbtunningolt henger, továbbá a karterszűkítő gyűrű is a krosszváltozat tartozéka.
A teljesség kedvéért közlöm az MC-63-as krossztípus egyes adatait is.
Henger: Aluhenger, öntöttvas hengermagra öntve (nem egyszerű perselyes henger, mivel a mag a csatornákat is magában foglalja). Furat x löket: 68 x 68 mm Dugattyú: Széria, a krosszon speciális keskeny gyűrűs változat (2mm), gyűrűhornyok közel a dugattyúkoronához. Teljesítmény: Kb. 20 LE (hitelt érdemlő adat nem maradt fenn, a White váznyaktáblán - valószínű a krosszé - irreális 28 LE van). Karburátor: 32 mm-es, Puch gyártmányú, oldalúszós, szívóoldalon alu légtölcsérrel, dúsítás "swimmelővel". Gyújtás: Széria lendkerékmágnes, alatta elhelyezett megszakítóval, gyújtótekerccsel és kondenzátorral, világító-és töltőtekercsekkel Főtengely: Széria, a krossz változatban speciális körsönkás, alumíniummal beöntött kiegyensúlyozó mélyedésekkel és ledobozolt kiegyensúlyozó ólombalansszal, tűgörgős csapszeggel, kosaras tűgörgős alsó ágyazású hajtókar (utóbbival rengeteg baj volt). Kipufogó berendezés: 45 mm-es leömlő csővel, T5 típusú hangtompító dobbal, amely védőráccsal lett ellátva és a hátsóteleszkópnál bepréseléssel, a krosszon rezonátor. Primer lehajtás: Lánccal, széria áttétellel, és négyrugós kuplunggal, a krossz változat "rövid" primer áttétellel és ötrugósra módosított kuplunggal. Sebességváltó: Széria, ékes kis lánckerék rögzítéssel, a krossz voltozatnál bordával, és esetenként módosított áttételekkel. Váz: Egy főtartós lemezváz, rácsavarozott cső hátsó váztaggal, lemezből préselt, héjszerkezetű lengővillával, hátsó excentes láncfeszítéssel, kúpgörgős nyakcsapágyazással, eleinte középállvánnyal, majd csak oldaltámasszal. Sárvédők: Vaslemezből, krómozva, a krosszon aluból Első rugózás: Külső rugós, olajcsillapítású teleszkóp (Jawa-kópia, de gyengébb tengelytartó öntvényekkel). Hátsó rugózás: Széria, első típusú P-10 teleszkóp, rugófeszítési lehetőség nélkül, a krosszon esetenként (pl. exportra) angol Girling. Ülés: Egyedileg préselt vas alaplemezen, piros huzattal, fehér kéderrel és alsó szegéllyel. Kormány: Keresztmerevítő cső nélküli, kétoldalt a teleszkóp-zárócsavarokhoz merevítőcsövekkel lekötve. Kerekek: Elöl 3,50-19'-os Triál-gumival, hátul 4,00-18'-os Triál-gumival, a krosszon elől 3,00-21'-os, lánckerékagy széria gumibetétes, széria kerékagyak és fékek, hátul erősített (20 mm) keréktengellyel, a krosszon fixre felcsavarozott lánckerékaggyal. Légszűrő. Olajtükrös, a vázban elhelyezve. Benzintank: Gumipárnás, típus, a krosszon e nélkül, más formával és felfogató bőrszíjjal, bajonetzárral. Önsúly: 135 kg, szintén a White váznyaktábláról, (egy eredeti Triált le kell majd mázsálni). Legnagyobb sebesség: Nincs adat, a krosszé 81,5 km/h 6.500-as fordulaton. Gyorsítóképesség: Nincs adat, a krosszé 6,5 sec. 64 m/h-ra Egyéb szerelvények: Középállvány, később csak oldalállvány, később akkutartó doboz és kürt, a megelőzőn nyomós duda. Ár: A '60-as években 19 900 Ft. Jelenlegi belföldi értéke: 600 000 - 1 300 000 Ft. A restaurálás minőségétől és az eredetiségtől függően. | | | |