Jogi terepen nem megy
Br az ATV, azaz a quad eredeti jelentse szerint mindenfle terepen kzleked jrm (All Terrain Vehicle), most gy tnik mgis, hogy az egyre divatosabb ngykerek motorkerkpr a jogi terepen ktyba ragadt. A quad vizsgztatst nhny kivtellel lelltotta a hatsg, rendszm s regisztrci nlkl pedig knyelmetlenebb - s gy kevsb biztonsgos - a motorozs.

Tavaly risi kiugrst produklt a hazai quad kereskedelem, a mintegy ktszz darabos elads a hivatalos statisztika szerint tbb mint ngyszeresre, 858 eladott darabra ugrott, s a quadvsrlsi lz idn sem csillapodott. Radsul ezekben a szmokban nincsenek benne a knai s koreai gyrtk, akik szinte mr csecsemkre szabott ATV-ket is knlnak az rdekldknek. A ngykerek motorok egyre gyakrabban tntek fel a sderbnyk mellett a klnbz erdei vagy mezei terepeken, st a vrosok aszfaltjn is tallkozhatunk rendszmmal elltott pldnyokkal.
-----------------------------
Amerikban sem volt egyszer
Az els ATV-nek nevezhet jrmvet a Honda vezette be a piacra 1970-ben. A btyks gumis, ATC nven fut hromkerekt tulajdonkppen hzi jtkszerknt hasznltk Amerikban majdnem egy vtizeden keresztl, amikor egy farmer rjtt, hogy milyen hasznos ez a kis jrgny a fldeken. Ekkor kezdett bekapcsoldni a gyrtsba a Yamaha, a Kawasaki s a Suzuki is. A hromkerek tradcikat a Suzuki trte meg 1982-ben, az gynevezett Quadracer nev motorral. Csakhogy 1988-ban az amerikai fogyasztvdelmi hivatal, a mdival karltve nekiesett az ATV-knek, mert a tbbi jrmhz kpest arnytalan nagy baleseti statisztikkat produklt a termk. Az igazi problmt vgl abban llaptottk meg, hogy az ATV-ket a vsrlk alapveten rtalmatlan jszgoknak gondoltk, s mindenfle motoros vezeti gyakorlat nlkl a nyergkbe pattantak. Aztn persze nagy volt a csodlkozs, amikor a lerk elszabadultak. Ebbl a gyrtknak is le kellett vonniuk a kvetkeztetseket, ezrt az jabb modelleknl mr ersen koncentrlnak a biztonsgra is.
 |
 |
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------
Le kell szgezni: a quad nem kifejezetten aszfaltra, vagy kztra val jrgny, itt nem is tl lvezetes vele a kzlekeds. Csakhogy a terepre valahogy el kell jutni, nincs mindenkinek utnfuts autja, amellyel elszllthatn a buckaugrt. Ha nincs rendszm, nincs regisztrci sem, s ilyen mdon - akr a robogk esetben - a rszletvsrlst finanszroz bankok is megkrik a klcsn rt, azaz jval drgbb a motor.
Ezrt sokan krtek rendszmot ATV-jkre, s a kzlekedsi hatsg az els idszakban ki is adta az engedlyeket. m a szaporod balesetek elgondolkodtattk a felgyelet vezetit, ezrt tavaly decemberben lellt a vizsgztats. Br idn rvid idre jra indult, a nyr elejn elhangzott a verdikt: a quadok nem kaphatnak rendszmot, mert tl veszlyesek a kzti forgalomban. Nhny tpussal azonban mgis kivtelt tettek: pldul a tajvani Kymco quadok eurpai unis tpusbizonytvnnyal rendelkeznek, ezt a hazai kzlekedsi felgyelet sem tudja fellbrlni.

Hogy a tbbi tpusnak mirt nincs unis bizonytvnya? Mert a bizonytvny a motorkerkpr kategriba szortja a quadokat s legfeljebb 20 lers teljestmnyt engedlyez. Ennl pldul a japn quadok tbbsgnek jval nagyobb az ereje, gy nem minslhetnek motorkerkprnak. De nemcsak motorkerkprnak, hanem autnak sem minsthetik ezeket a szerencstlen jrmveket, mert nincs meg hozz a ktelez, legkevesebb 550 kils nsly sem. gy teht a quadok a jogi terepen egy olyan fehr foltra tvedtek, amelyrl nem tudnak kitallni.

Nem segt a helyzeten a Magyar Gpjrmimportrk Egyesletnek javaslata sem, miszerint egyes eurpai orszgok szablyaihoz hasonlan lass jrmknt lehessen vizsgztatni az ATV-ket. A javaslatot a biztonsg hvei elvetettk, mert 25 kilomter/rs jrmvezeti nkorltozst felttelezett a tbb mint szz kilomter/rs sebessgre kpes quadok sofrjeitl. Egyelre teht rendszm-stop van, s nem tudni, mi lesz a kit. Szakrtk szerint a helyzetet rendezni kell, miknt az uni orszgainak tbbsgben gy vagy gy, de megoldottk a problmt.

Az tny viszont, hogy a quadozs terjed, ha nem a kzton, akkor klnbz terepeken. Mivel a terepen hasznlt ATV-knek nincs rendszma, gy jogostvny sem kell hozzjuk. Egy tven lers quadra fel lehet lni gyakorlati elkpzettsg nlkl, mg az is eltfg vele, aki soha nem lt motoron. Pont ez a gond vele sokak szerint: a ngy kerk a kezdknek is olyan (l)biztonsgot nyjt, hogy kaszkadrkdni kezdenek vele, s egy pillanat alatt ksz a baj.
A sportquadok manapsg krlbell 1.5-2 milli forinttl elrhetek, ami egy terep-motorkerkpr rhoz hasonl sszeg. A komolyabb, munkavgzsre alkalmas ATV-k (ez a trpetraktor kategria) ennl drgbbak, 2,5-3 milli forintot kell kifizetni rtk. |