Jogi terepen nem megy
Bár az ATV, azaz a quad eredeti jelentése szerint mindenféle terepen közlekedő jármű (All Terrain Vehicle), most úgy tűnik mégis, hogy az egyre divatosabb négykerekű motorkerékpár a jogi terepen kátyúba ragadt. A quad vizsgáztatását néhány kivétellel leállította a hatóság, rendszám és regisztráció nélkül pedig kényelmetlenebb - és így kevésbé biztonságos - a motorozás.
Tavaly óriási kiugrást produkált a hazai quad kereskedelem, a mintegy kétszáz darabos eladás a hivatalos statisztika szerint több mint négyszeresére, 858 eladott darabra ugrott, és a quadvásárlási láz idén sem csillapodott. Ráadásul ezekben a számokban nincsenek benne a kínai és koreai gyártók, akik szinte már csecsemőkre szabott ATV-ket is kínálnak az érdeklődőknek. A négykerekű motorok egyre gyakrabban tűntek fel a sóderbányák mellett a különböző erdei vagy mezei terepeken, sőt a városok aszfaltján is találkozhatunk rendszámmal ellátott példányokkal.
-----------------------------
Amerikában sem volt egyszerű
Az első ATV-nek nevezhető járművet a Honda vezette be a piacra 1970-ben. A bütykös gumis, ATC néven futó háromkerekűt tulajdonképpen házi játékszerként használták Amerikában majdnem egy évtizeden keresztül, amikor egy farmer rájött, hogy milyen hasznos ez a kis járgány a földeken. Ekkor kezdett bekapcsolódni a gyártásba a Yamaha, a Kawasaki és a Suzuki is. A háromkerekű tradíciókat a Suzuki törte meg 1982-ben, az úgynevezett Quadracer nevű motorral. Csakhogy 1988-ban az amerikai fogyasztóvédelmi hivatal, a médiával karöltve nekiesett az ATV-knek, mert a többi járműhöz képest aránytalan nagy baleseti statisztikákat produkált a termék. Az igazi problémát végül abban állapították meg, hogy az ATV-ket a vásárlók alapvetően ártalmatlan jószágoknak gondolták, és mindenféle motoros vezetői gyakorlat nélkül a nyergükbe pattantak. Aztán persze nagy volt a csodálkozás, amikor a lóerők elszabadultak. Ebből a gyártóknak is le kellett vonniuk a következtetéseket, ezért az újabb modelleknél már erősen koncentrálnak a biztonságra is.
|
|
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------
Le kell szögezni: a quad nem kifejezetten aszfaltra, vagy közútra való járgány, itt nem is túl élvezetes vele a közlekedés. Csakhogy a terepre valahogy el kell jutni, nincs mindenkinek utánfutós autója, amellyel elszállíthatná a buckaugrót. Ha nincs rendszám, nincs regisztráció sem, és ilyen módon - akár a robogók esetében - a részletvásárlást finanszírozó bankok is megkérik a kölcsön árát, azaz jóval drágább a motor.
Ezért sokan kértek rendszámot ATV-jükre, és a közlekedési hatóság az első időszakban ki is adta az engedélyeket. Ám a szaporodó balesetek elgondolkodtatták a felügyelet vezetőit, ezért tavaly decemberben leállt a vizsgáztatás. Bár idén rövid időre újra indult, a nyár elején elhangzott a verdikt: a quadok nem kaphatnak rendszámot, mert túl veszélyesek a közúti forgalomban. Néhány típussal azonban mégis kivételt tettek: például a tajvani Kymco quadok európai uniós típusbizonyítvánnyal rendelkeznek, ezt a hazai közlekedési felügyelet sem tudja felülbírálni.
Hogy a többi típusnak miért nincs uniós bizonyítványa? Mert a bizonyítvány a motorkerékpár kategóriába szorítja a quadokat és legfeljebb 20 lóerős teljesítményt engedélyez. Ennél például a japán quadok többségének jóval nagyobb az ereje, így nem minősülhetnek motorkerékpárnak. De nemcsak motorkerékpárnak, hanem autónak sem minősíthetik ezeket a szerencsétlen járműveket, mert nincs meg hozzá a kötelező, legkevesebb 550 kilós önsúly sem. Így tehát a quadok a jogi terepen egy olyan fehér foltra tévedtek, amelyről nem tudnak kitalálni.
|
|
|
|
Nem segít a helyzeten a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének javaslata sem, miszerint egyes európai országok szabályaihoz hasonlóan lassú járműként lehessen vizsgáztatni az ATV-ket. A javaslatot a biztonság hívei elvetették, mert 25 kilométer/órás járművezetői önkorlátozást feltételezett a több mint száz kilométer/órás sebességre képes quadok sofőrjeitől. Egyelőre tehát rendszám-stop van, és nem tudni, mi lesz a kiút. Szakértők szerint a helyzetet rendezni kell, miként az unió országainak többségében így vagy úgy, de megoldották a problémát.
|
|
|
|
|
Az tény viszont, hogy a quadozás terjed, ha nem a közúton, akkor különböző terepeken. Mivel a terepen használt ATV-knek nincs rendszáma, így jogosítvány sem kell hozzájuk. Egy ötven lóerős quadra fel lehet ülni gyakorlati előképzettség nélkül, még az is eltöfög vele, aki soha nem ült motoron. Pont ez a gond vele sokak szerint: a négy kerék a kezdőknek is olyan (ál)biztonságot nyújt, hogy kaszkadőrködni kezdenek vele, és egy pillanat alatt kész a baj.
A sportquadok manapság körülbelül 1.5-2 millió forinttól elérhetőek, ami egy terep-motorkerékpár árához hasonló összeg. A komolyabb, munkavégzésre alkalmas ATV-k (ez a törpetraktor kategória) ennél drágábbak, 2,5-3 millió forintot kell kifizetni értük. |