Forma1 futam
Máté 2006.03.13. 15:37
Forma1 futam
1. futam
Bahrein
Péntek
Az új, kiütéses rendszeren alapuló időmérő edzés érdekes rajtrácsot eredményezhet, ha a csapatok rosszul választják meg stratégiájukat. Azonban a kerékcserék újbóli visszatérésével a gyengébb rajthelyek nem akadályozhatják meg a jó autókat abban, hogy kimagaslóan teljesítsenek, így mindenképpen egy remek verseny elé nézünk.
Mint minden egyes szezonkezdetnél, a megbízhatóság most is hatalmas szerepet kap, különösen egy ilyen meleg versenyen. Éppen ezért nem szabad csodálkoznunk azon, ha egyes csapatok csak azért futnak kimagaslóan gyors köröket az edzéseken, hogy megismerjék határaikat.
A bahreini versenypálya jól megtervezett, lassú és gyors kanyarok kombinációjából áll, melyek remek lehetőséget biztosítanak az előzésre, azonban a kemény rázókövek nem kímélik azokat, akik elővigyázatlanok. A nagy sebességek, és az egyenesek utáni erőteljes fékezés, komoly terhelést jelent a fékekre nézve, majdnem akkorát, mint Kanadában. Éppen ezért a csapatoknak óvatosnak kell lenniük, nehogy idő előtt elhasználják a fékbetéteket.
A magas levegő- és aszfalthőmérséklet miatt a csapatoknak maximális hűtést kell alkalmazniuk, miközben a nagysebességű kanyarok a közepes leszorító erőt követelik meg. A pálya karakterisztikájából adódóan a versenyzői tudás nem számít annyira a köridőkben, így relatíve tiszta képet kaphatunk az autók, illetve az abroncsok teljesítményéről.
Időjárás
A hőmérséklet alacsonyabb lesz, mint tavaly, ám még így is 22-28 fok között mozog majd, ami miatt a csapatoknak komoly hangsúlyt kell fektetniük az autók hűtésére. Bár csapadékra szinte semmi esély, a néha-néha feltámadó szél érdekes problémákat vethet fel, hiszen az aszfalt gyorsan bepiszkolódhat.
A hétvége talán egyik legnagyobb ellenfele a pályára bejutó finom homok lesz, mely beteríti az egész aszfaltot, így aki kicsit szélesen veszi az íveket és letér az ideális ívről, gondba kerülhet, hiszen könnyen megcsúszhat. A homok a pilótafülkébe is bejuthat, míg a motort és a felfüggesztéseket is tönkreteheti, így a csapatok különleges szűrőket alkalmaznak ennek elkerülése végett. Ám mivel Sakhirban sem lesz alacsony a hőmérséklet, a légbeömlőket nem lehet szűkebbre venni, hiszen az intenzív hűtést biztosítani kell.
Abroncsok
A kerékcserék újbóli visszatérésével, illetve a Toyota, valamint a Williams további szakértelmével, biztosra vehetjük, hogy a Bridgestone jobb formában lesz idén, mint 2005-ben volt. Azonban nem várhatjuk azt, hogy rögtön az elejétől bombaformában legyenek. A téli teszteken elért eredményeik alapján azt lehet mondani, hogy bár a Bridgestone kanyarsebessége javult, nem valószínű, hogy fel tudják majd venni a versenyt az első futamokon a Michelin élcsapataival. Mivel az aszfalt hőmérséklete a 40 fokot is elérheti, tiszta képet kaphatunk arról, milyen különbségek lesznek a beszállítók között a meleg pályákon.
Stratégia
A kerékcserék visszatérésével, a három kiállásos stratégia lenne a kézenfekvő, ha a csapatok továbbra is a 3 literes V10-es motorokkal, a 2004-es kvalifikációs szabályok szerint versenyeznének. Azonban a 2.4 literes V8-as egységek üzemanyag fogyasztása jóval kedvezőbb elődeikénél. Az új abroncsok teljesítményének maximális kihasználása érdekében egyesek választhatják a három kiállást, ám a két kiállásos stratégia lehet az általános.
Mivel az új kvalifikációs forma az élcsapatoknak nem jelent majd különösebb kihívást, vélhetően a középmezőny fog eltérő stratégiákat alkalmazni, hogy maximálisan ki tudják majd használni előnyüket a versenyen. Ugyanis azok a pilóták, akik a hatodik sorból, vagy annál hátrábbról indulnak, semmit nem vesztenek azzal, ha kevés üzemanyaggal rajtolnak, míg azok, akik rosszul számolnak – gyorskörük túlságosan jól sikerül – több üzemanyagot égethetnek el, mint amennyit visszatankolhatnak. Természetesen a megbízhatóság mindig hatalmas kérdés az első versenyen, és aki az időmérő edzés első 15 percében nem tud pályára gördülni, az csak a rajtrács végére sorakozhat majd fel.
Következtetés
Az előszezon során a Renault és a Honda volt a két legmegbízhatóbb csapat, ami a tesztkilométerek számát illeti. Mindketten gyorsak és egyenletesek voltak, éppen ezért nem lenne meglepő, ha a dobogón landolnának, bár a Renault talán előnyben lehet – ám a Honda minden erejével azon van, hogy megszerezze első futamgyőzelmét.
A McLaren a téli tesztek utolsó állomásain fantasztikusan gyors volt, és bár soha nem szabad leírni őket, a dobogós helyezések a reálisak számukra. A Bridgestone abroncsokkal futók közül vélhetően a Ferrari fog a legjobban teljesíteni. Az olaszok nyilvánvalóan jobban fognak szerepelni, mint tavaly, ám a győzelmekre még várniuk kell.
A tavalyi év meglepetéscsapata, a Red Bull gyenge időmérő szereplésével felboríthatja a rajtrácsot, ám az eddigi megbízhatósági problémáik ellenére valószínűleg célba fognak érni, ám ennek érdekében fel kell áldozniuk motorjuk erejét.
Bahreini Nagydíj - Hivatalos program |
Program |
|
Idopont |
2006. március 10. (péntek) |
|
Pénteki elso szabadedzés |
|
09:00-10:00 |
|
Pénteki második szabadedzés |
|
12:00-13:00 |
|
2006. március 11. (szombat) |
Szombati szabadedzés |
|
09:00-10:00 |
|
|
Idoméro edzés |
|
12:00-13:00 |
|
2006. március 12. (vasárnap) |
|
Verseny |
|
12:30-14:30 | |
Bahreini Nagydíj - TV Közvetítés |
Program |
|
RTL KLUB |
|
RTL (német) |
|
Pénteki elso szabadedzés |
|
nem közvetíti |
|
nem közvetíti |
|
Pénteki második szabadedzés |
|
nem közvetíti |
|
nem közvetíti |
|
Szombati szabadedzés |
|
nem közvetíti |
|
2006.03.11 - 10:00 (felv.) |
|
Idoméro edzés |
|
2006.03.11. - 11:45 (élo) |
|
2006.03.11. - 11:45 (élo) |
|
Verseny |
|
2006.03.12. - 12:05 (élo) |
|
2006.03.12. - 12:30 (élo) | |
|
Michael Schumacher / Ferrari |
Forrás: EPA |
Kedvező V8
Bár a német pilóta a 2005-ös idényben igen gyengén teljesített, elárulta, a Ferrari 248 F1 kódszámot viselő vadonatúj modell kezdeti teljesítménye segíthet számára elfeledni a tavalyi évben átélt kudarcokat.
Az Autosport magazinnak adott exkluzív interjújában Schumacher a következőket mondta: „Teljesen másképp érzem magam, egyszerűen azért, mert a múltban hihetetlen sikereket arattunk, majd pedig jött egy sikertelen, lehangoló évad… igencsak kimeríti az embert egy ilyen szezon.”
„Egy ehhez hasonló évad után nem könnyű megkezdeni a téli teszteket, mert hátrányban van az ember a többiekkel szemben. Szinte minden energiát felemészt egy ilyen előszezon. Azonban nálunk más volt a helyzet, hiszen mindenki teljes mértékben motivált, örülünk az új autónak, mert látjuk, hogy képesek leszünk vele a jó eredményekre. Ez fantasztikus.”
Schumacher azt is elmondta, a Ferrari új fejlesztésű V8-as motorjának karakterisztikájával is ki van békülve, így biztos benne, hogy élvezni fogja az idei évet. „Úgy vélem, ezzel az autóval még többet ki tudok majd hozni magamból, hiszen nem kell visszafognom magam, mert többé nem kell aggódni amiatt, hogy elkopnak az abroncsaim” – magyarázta.
|